گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ «فیل هواد» منتقد گاردین از جمله نخستین منتقدان مطرح غربی است که پس از تماشای فیلم محمد رسول الله (ص) به تمجید از این فیلم پرداخته است. در این مطلب که با عنوان «محمد رسول الله؛ بازگویی خاطره انگیزی از ظهور اسلام» منتشر شده، آمده است که این نخستین فیلم درباره زندگی محمد (ص) نیست و پیش از این مصطفی عقاد فیلم پیامبر (ص) را بر اساس روایات قرانی و تاریخی ساخته بود. وی سپس به هزینه 40 میلیون دلاری و حضور چهره های مطرح بین المللی در ساخت فیلم اشاره کرده و با بیان صحنه هایی از تولد پیامبر(ص) و نوجوانی ایشان، محدودیت در نشان دادن چهره شخصیت اصلی فیلم را از چالش های آن بر می شمرد.
«هواد» پس از بازگویی نحوه آغاز فیلم، به فلش بک های مربوط به پیش از تولد پیامبر (ص) اشاره و کرده و صحنه های مربوط به حمله سپاه ابرهه را تمجید می کند، اما افتخار آن را یکجا به نام ویتوریو استورارو می زند و اضافه می کند که البته فیلم «نوح» از لحاظ تکنیکی، بالاتر از ساخته مجیدی است.
الحيات روزنامه معتبر و فرامنطقه اي عربستان ازفيلم سينمايي «محمد رسول ا…صلی الله علیه و آله» به كارگرداني مجيد مجيدي در شماره روز دوشنبه خود نقد مثبتي منتشر كرد. روزنامه الحيات درمقاله اي به قلم داود الشريان بااشاره به اينكه دراين فيلم چهره شخص پيامبر به تصوير كشيده نشده است عملا بهانه معترضان را رد كرده ومي نويسد بدون شك برخي موسسات و نهادهاي اسلامي در جهان عرب ، خارج از گردونه عصر و جهان معاصر مي انديشند.
تحسین کارگردان سه گانه پدرخوانده از فیلم مجیدی
نمایش خصوصی فیلم «محمد رسول الله (ص)» در بنیاد فیلم آمریکا American Film Institute توسط ویتوریو استورارو فیلمبردار نامی فیلم محمد رسول الله (ص) برای گروهی ۱۳۵ نفره از دست اندرکاران و فیلمبرداران نامی در لس آنجلس، برگزار شد و با استقبال بی سابقه از این فیلم روبرو شد . به گفته استورارو، جمعیت به حدی بود که تعداد زیادی موفق به دیدن فیلم نشدند. از جمله افراد صاحب نام که در نمایش اختصاصی حضور داشتند فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سه گانه پدر خوانده، بود که فیلم را بسیار تحسین کرد.
محمد عارفیان نقدی را در خبرگزاری اهل بیت منتشر کرده و در آن به ستایش فیلم پرداخته است. در بخشی از نقد او آمده است که نقاط قوت فیلم به لحاظ سینمایی عبارتند از: «قدرت تکلم روان به زبان عبری توسط شخصیت های یهودی، جلوه های ویژه از جمله خلق صحنه موج عظیم و هجوم سیل ماهی ها به ساحل، خاسکتری شدن صحنه ها هنگام ناگواری، تکنیک های تصویربرادری و موسیقی فیلم که برابر با نرمال های روز جهان بودند و باعپ تأثیرگذاری چندین برابر فیلم می شدند، بدلکاری طبیعی در خلق صحنه های مبارزه و شمشیر بازی و بازی استادانه علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطب، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب در جوانی و کهنسالی، ساره بیات در نقش حلیمه و داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان.»
هافینگتن پست: محمد رسول الله (ص) همه احساسات خوب را منعکس می کند
در برنامه رادیویی سینمامعیار که پنجشنبهها ساعت 14:30 دقیقه از رادیو گفتوگو پخش میشود، امیرعباس صباغ در مورد بازتاب فیلم در رسانه های مکتوب دنیا اظهار داشت: «یکی از نقدهایی که روی فیلم نوشته شده بود و در خبرگزاری ها هم منتشر شد برای یک نشریه فرانسوی به نام هافینگتن پست بود که فیلم را باشکوه دانسته بود و گفته بود یادآور فیلم های اسطوره ای مذهبی دهه پنجاه هست که همه احساسات خوب را منعکس می کند، در ادامه مقایسه ای با فیلم محمد رسول الله (ص) کرده بود و اشاره ای کرده بود که فیلم به تفکر شیعه نزدیکتر است. چون در فیلم خیلی معجزات می بینیم و گفته بود اگر فکر می کنید بی طرف است، اینطور نیست و به این بحث گران بودن فیلم اشاره شده بود که گران ترین محصول سینمای ایران است و اطلاعاتش هم برای مورخان کم بوده و از چند منبع اندک مذهبی گرفته شده و به چشم انداز، فیلمبرداری و موسیقی فیلم به عنوان نکات مثبت تاکید کرده بود ولی با این حال از شخصیت های کم تحرک و خنثای فیلم هم به عنوان نقطه ضعف فیلم اشاره کرده بود.»
با وجود نقدهای مثبتی که درباره فیلم «محمد رسول الله(ص)» منتشر شده، بعضی هم علیه فیلم موضع گیری کرده و به نقد آن پرداخته اند.
مسعود فراستی: خدا در فیلم کجاست؟
مسعود فراستی، منتقد شناخته شده سینما با انتشار یادداشتی با عنوان «مرگ بر داعش، مرگ بر شارلی ابدو» در وب سایت شخصی خود نوشت: «عوامل خارجی با دستمزد های سنگین در فیلم چه کرده اند، که ما نمیتوانستیم؟ فیلمبردار اسکاری که یک کرین درست ندارد و کرین اش چندین جا لق می زند. اما شاید به جای ما، جای دوربین تعیین کرده و زاویه دوربین؟ و حتی دکوپاژ؟ جا و زاویه دوربین اش مسیحی – یا غربی – نیست ؟ ما چه کاره فیلم بودیم ، دستیار فیلمبردار یا کارگردان ؟ کارگردانی که نه بازی خوب می گیرد ، نه محیط و فضایی دراماتیک می سازد در فیلم چه کاره است ؟ - رئیس مدرسه عالی هنر ؟- کات ها را چه کسی داده ؟ و میزانسن ها را ؟ راستی کدام میزانسن ؟ به یاد بیاورید صحنه " ایمان آوردن " ساموئل بد من را ، که از حمله راهزن ها به کمک پیامبر جان سالم به در برده ، با دیدن ماهی ها شگفت زده می شود . به این شگفت زدگی می گویند : ایمان ؟ راستی آیا ایمان آورده ای در فیلم می بیبنیم ؟ و مهم تر ، خدا در فیلم کجاست ؟ - در بچه های آسمان و حتی رنگ خدا ، بود - .»
مهرزاد دانش، یکی دیگر از منتقدان سینما است که در نقدی با عنوان «نماهنگ» به فیلم مجیدی واکنش نشان داده است: «فیلم بیش از آنکه در مسیر روایی دراماتیکی پیش رود، بیشتر شبیه به سلسله کلیپهایی با تصاویر رویایی و زیبا، همچون پرواز قاصدکها در کنار محمد (ص)، و یا خروش دریا در مقابل ابهت ایشان، و یا گشت و گذار در فضای سرسبز یثرب میماند. تعدد این فضاها که با آوای شدیداللحن موسیقی هم (آن هم موسیقی ای که بیش تر لحن کلیسایی و یا هندی دارد تا عربی) همراه است، اثر را از ساختار سینمایی دور کرده است و به میان قطعههایی برای برانگیختن احساسات و عواطف مذهبی مخاطب نزدیک کرده است.»
میثم امیری، نویسنده و منتقد فیلم یکی از تازه ترین و تندترین نقدها را علیه فیلم منتشر کرده و نوشته: در سوره کهف، آیه 110 آمده است: «بگو که من بشری چون شمایم.» فیلم مجیدی ضد این آیه قرآن است. و می خواهد با نشان دادن یک ابر انسان همیشه نورانی درام بسازد که در ساختن آن ناموفق است و نتیجه اش شده کودک- نوجوانی که ماکتی از یک قلمبه نور است که این طف و آن طرف راه می رود و خرما تعارف می کند و صدای دورگه ی نازک ِ نیمه مونث دارد و از همه بدتر کنش ندارد و لوس است و بی مسأله.» و در پایان نقدش نوشته: «آیا بهتر نبود با دانش وطنی که تجربه ها نشان داده پرمایه و قوی است، این فیلم ساخته می شد؟ (بچه های آسمان با بیگ پروداکشن ساخته نشد؛ با قلب و دلی همراه ساخته شد و ماند.)»
اکران سراسری فیلم «محمد رسول الله (ص)» از روز ۵ شهریور ۱۳۹۴ در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد. به گواه مدیر عامل شرکت سینمایی نور تابان، فروش فیلم «محمد رسول الله (ص)» از مرز چهار میلیارد هم گذشته است که نشان دهنده استقبال مخاطبان از این فیلم عظیم سینمای ایران است.